Sociální pedagogika | Social Education 84

ročník 9, číslo 1, s. 84–87, Listopad 2021

ISSN 1805-8825

Sociální pedagogika jako studijní obor

Anglická verze/English vesrion

Studijní program Sociální pedagogika a poradenství

na Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity Dana Knotová

Studijní program Sociální pedagogika a poradenství je realizován více jak dvě dekády na Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity (FF MU). Jeho profilace byla od počátku cíleně zaměřena na oblast poradenství, orientaci programu však v širší perspektivě můžeme charakterizovat jako zaměření na sociální výchovu, minimalizaci či eliminaci výchovných a vzdělávacích problémů, na podporu kvality života různých cílových skupin včetně marginalizovaných nebo ohrožených sociálním vyloučením.

Koncipování studijního programu vychází z premisy, že sociální pedagogika je aplikovanou pedagogickou disciplínou s výrazným multidisciplinárním přesahem. Z tohoto pojetí se pak odvíjí koncipování studijního plánu a představy o kompetencích, které má studium rozvíjet. Díky sociálně vědnímu multioborovému základu jsou absolventi studijního programu připraveni na výkon různých sociálních profesí. Ruku v ruce s rozvojem studijního programu se také snažíme rozvíjet sociální pedagogiku jako vědní obor.

Historie studijního programu

Počáteční snahy vedoucí k realizaci studijního programu byly na našem pracovišti uskutečňovány v polovině 90. let uplynulého století. Pod vedením doc. Libora Hřebíčka vzniklo dvouleté specializační studium (v rámci celoživotního vzdělávání), jehož první absolventi ukončili studium v roce 1995.

Za další dva roky již bylo připraveno řádné vysokoškolské studium a akademickým senátem fakulty byl schválen studijní obor (dnes program) Sociální pedagogika se zaměřením na poradenství, od akademického roku 1997/1998 se jednalo o pětileté studium samostatného oboru v rámci studijního programu Pedagogika v kombinované formě studia, v následujících letech došlo ke změně formy studia a od roku 1999 se realizovalo v prezenční formě studia (v této době ještě nebyl ustaven systém akreditací oborů). Do organizace oboru a výuky vstoupila dr. Lenka Hloušková, která postupně převzala hlavní odpovědnost za obor. V souladu s postupnými změnami v terciárním sektoru vzdělávání (viz Boloňská deklarace) došlo k organizační a formální přeměně studijního oboru. Studium oboru bylo od akademického roku 2006/07 uskutečňováno v rámci studijního programu Pedagogika (kód programu byl N7501) a v novém akreditačním řízení bylo rozčleněno na bakalářský a magisterský stupeň, přičemž bylo vedením pracoviště rozhodnuto, že bude nadále preferována prezenční forma studia.

Studium oboru bylo dvakrát úspěšně reakreditováno, a to v roce 2001 a v roce 2014. Vzhledem ke stoupajícímu počtu studentů (mj. se projevil vliv masifikace na vysokých školách a zájmu o studium oboru) došlo k personálnímu posílení pracoviště a v rámci programu Pedagogika se oboru začali postupně věnovat další tři noví pracovníci. Vývoj studijního oboru směřoval k současnému stavu, kdy opět v souvislosti se změnami v akreditačních procesech, došlo v roce 2019 k další organizační změně. Došlo k přeměně oboru na samostatný studijní program. Garanci programu nyní zaštiťuje doc. Petr Hlaďo (pro bakalářské studium) a doc. Dana Knotová (pro magisterské studium).

Aktuálně je v bakalářském studiu přibližně 130 studentů a v magisterském stupni asi 50 studentů.

85

Sociální pedagogika jako studijní obor / FF MU

Obsah studijního programu

Sociální pedagogiku a poradenství bylo do akademického roku 2019/2020 možné studovat pouze jako jednooborové studium v bakalářském a magisterském stupni v prezenční formě studia, od akademického roku 2019/2020 došlo k zásadní koncepční změně. Zaměření studijního programu bylo a je teoreticko-profesní. Změna se týkala formy studia i struktury studijních plánů. Koncepční změna přinesla změnu jednooborového studijního plánu a jeho doplnění o hlavní studijní plán (tzv. maior) a vedlejší studijní plán (tzv. minor). Studijní plány obsahují tři skupiny předmětů, povinné, povinně volitelné a volitelné. Všechny studijní plány jsou nabízeny pouze v prezenční formě studia, mj. z důvodu dovednostního zaměření části povinně-volitelných předmětů. Domníváme se, že předměty zaměřené na rozvoj dovedností by nebylo možno v požadované kvalitě a rozsahu realizovat v kombinované formě studia. Důležitou součástí studijního programu Sociální pedagogika a poradenství je systém odborných praxí, které jsou spojeny s reflexí a supervizí.

Při koncipování obsahu studijního programu a vymezování cílů studia byly mj. využity a respektovány Standardy vzdělávání v oblasti sociální pedagogiky a Minimální standard vzdělávání v sociální práci.

Cílem studijního programu je připravit absolventy nejen na práci v sociálně pedagogické a poradenské praxi, ale také na samostatnou řídící a výzkumnou činnost, projektovou i expertní analytickou práci.

Absolventi studijního programu nacházejí velmi dobré uplatnění v praxi, pracují v mnoha sociálních profesích, nastupují také do škol v rámci tzv. šablon pro rozvoj vzdělávání. Byli bychom rádi, kdyby se pozice sociálních pedagogů ve školství legislativně pevně ukotvila a naše očekávání směřují k novele zákona o pedagogických pracovnících, která aktuálně prochází schvalovací procedurou.

Personální zabezpečení programu

Ústav pedagogických věd má kromě programu Sociální pedagogika a poradenství akreditovány také studijní programy Pedagogika a Andragogika, pracoviště není rozčleněno na oddělení nebo sekce a zaměstnanci ústavu běžně spolupracují na výuce ve všech třech programech, samozřejmě i na rozvojových a výzkumných projektech. Přesto 4 lidé tvoří tým prioritně zaměřený na program Sociální pedagogika a poradenství. Pracovníci Ústavu pedagogických věd, kteří tvoří tým s prioritním zaměřením na Sociální pedagogiku a poradenství, jsou aktivními členy mnoha profesních asociací a odborných společností, např. Asociace školní psychologie, České pedagogické společnosti, České asociace pedagogického výzkumu, pracoviště je od roku 2013 členem Asociace vzdělavatelů v sociální pedagogice.

Všichni velmi úzce spolupracují na tvorbě analýz a podkladových materiálů např. pro Národní pedagogický institut (mj. pro oblast školního poradenství, evaluaci škol, přípravy nového pojetí dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků). Dlouhodobě také spolupracují na tvorbě analýz s Českou školní inspekcí, připravují podkladové studie a metodiky ve spolupráci s Centrem Euroguidance, Krajským úřadem Jihomoravského kraje i mnoha dalšími institucemi (např. IQ Roma servis, Mediační centrum) nebo různými organizacemi neziskového sektoru (např. Liga vozíčkářů, Spondea, Charita, občanské poradny), výčet spolupracujících organizací a institucí by mohl být velmi dlouhý, proto vybíráme jen ilustrativně některé, aniž bychom tím chtěli vyjádřit preferenci či významnost spolupráce. Různé formy spolupráce přinášejí také studentům programu Sociální pedagogika a poradenství možnost participace na celé řadě aktivit včetně možnosti realizace odborných praxí nebo stáží.

Týmová práce na rozvojových i výzkumných projektech

Pro Ústav pedagogických věd FF MU je charakteristická týmová práce na projektech rozvojového i výzkumného charakteru. Ohlédneme-li se za poslední dekádou, pak pracovníci ústavu (zaměření na Sociální pedagogiku a poradenství) se podíleli na následujících rozvojových projektech: Mezinárodní projekt Developing an open online course in European Social Pedagogy (v rámci schématu Erasmus+ ), do něhož jsme byli přizváni hlavním partnerem projektu ThemPra Social Pedagogy z Velké Británie, projekt byl realizován v letech 2016 až 2019 (Filozofická fakulta, n.d.). Domníváme se,

86

Sociální pedagogika jako studijní obor / FF MU

že se jedná o mimořádný projekt, který díky spolupráci sedmi partnerů z členských zemí Evropské unie přinesl edukační on-line materiály o různých pojetích sociální pedagogiky v zúčastněných zemích.

Z těchto materiálů vznikl kurz složený z devíti lekcí, který je volně dostupný na platformě Coursera (Holthoff et al., n.d.) v sekci Social Sciences.

Dalším aktuálním rozvojovým projektem podpořeným MŠMT (OP VVV), na němž participují pracovníci ÚPV FF MU zaměření na sociální pedagogiku, je projekt s názvem Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Filozofická fakulta, n.d.) , projekt bude ukončen v roce 2022.

Z výzkumných projektů realizovaných v posledních letech jsou významné dva projekty podpořené Grantovou agenturou ČR. Prvním z nich je projekt Netradiční studenti pedagogických oborů v České republice (Non-traditional students studying for education degrees in tertiary education within the Czech Republic, GA18-15451S; Masarykova universita, n.d.) a druhým je projekt Kariérová adaptabilita absolventů středních odborných škol při přechodu ze školy do práce (Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition, GA18-07537S; Masarykova universita, n.d.).

Aktuálně jsou také realizovány dva projekty podpořené Technologickou agenturou ČR, jedním z nich je Modifikace finského vzdělávacího programu Towards Successful Seniority na základě aktuálních potřeb učitelů středních škol (TL02000290; Masarykova universita, n.d.), druhým je projekt s názvem Diagnostika dislexie s využitím eye-trackingu a umělé inteligence (TL05000177; Masarykova universita,

n.d.).

Nejen z těchto projektů je zpracováno členy týmu mnoho odborných publikačních výstupů, odborných článků, monografií i učebních textů. Informace o těchto pracích jsou dostupné v Informačním systému univerzity (is.muni.cz) nebo na webových stránkách Ústavu pedagogických věd (Ústav pedagogických věd, n.d.).

Závěr

Sociální pedagogika a poradenství patří k etablovaným studijním programům Ústavu pedagogických věd. Doufáme, že s kolegy z jiných vysokoškolských pracovišť, na nichž se pěstuje sociální pedagogika, přispíváme k rozvoji sociální pedagogiky nejen jako studijního programu, ale také jako vědního oboru.

V komunitě českých sociálních pedagogů sdílíme snahy o akceptaci profese sociálního pedagoga nejen v neziskovém sektoru, ale také pevné legislativní ukotvení profese ve školském rezortu a institucích, které jsou v gesci dalších vládních rezortů.

Domníváme se, že poslední dvě dekády jsou „aurea prima sata est aetas“ české sociální pedagogiky a jsme rádi, že k tomuto přispíváme odbornou činností v rámci Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.

Literatura

Filozofická fakulta, Masarykova univerzita. (n.d.). Developing an open online course in European Social Pedagogy. https://www.phil.muni.cz/vyzkum/resene-projekty/36461

Filozofická fakulta, Masarykova univerzita. (n.d.). Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek.

https://www.phil.muni.cz/vyzkum/resene-projekty/51570

Holthoff, S., Eichsteller, G., Gardner, A., Paterson, C., Paterson, B., Sørensen, M., Kyjánková, V., Arnau, L., Janer, À., Corbella, L., Roose, R., Simpson, L., Charfe, L., Schlüter, J., Schädler, H., Firing, Ch., Knotová, D., Úcar, X., Valdivia Vizarreta, P., Núñez, H., & Bradt, L. (n.d.). Social Pedagogy across Europe [Webinar]. Universitat Autònoma de Barcelona. https://www.coursera.org/learn/social-pedagogy-europ

Masarykova univerzita. (n.d.). Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition. https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/39109

87

Sociální pedagogika jako studijní obor / FF MU

Masarykova univerzita. (n.d.). Diagnostika dyslexie s využitím eye-trackingu a umělé inteligence (DYSLEX). https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/61307

Masarykova univerzita. (n.d.). Modifikace finského vzdělávacího programu Towards Successful Seniority na základě aktuálních potřeb učitelů středních škol (Profesní seniorita).

https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/44126

Masarykova univerzita. (n.d.). Non-traditional students studying for education degrees in tertiary education within the Czech Republic. https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/39025

Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita. (n.d.). Publikace.

https://pedagogika.phil.muni.cz/veda-a-vyzkum/publikace

Dana Knotová

Filozofická fakulta, Masarykova univerzita

Doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. působí na Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Dlouhodobě se zabývá zejména sociální pedagogikou a pedagogikou volného času. V jejich rámci mimo jiné sleduje zájmové vzdělávání nebo vliv různých typů prostředí na kvalitu a dostupnost volnočasových, výchovně-vzdělávacích a sociálních služeb. Podílela se na řešení řady projektů (např. projekt GA ČR Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů; Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství; a Málotřídní školy v České republice: analýza současného stavu a potenciálů jejich rozvoje).

Table of Contents

a, n.d.)

ersita, n.d.)