Výzva pro autory

Anglická verze/English version

Pokyny pro autory

Časopis publikuje vědecké studie (45 000 znaků včetně mezer), recenze knih (9 000 znaků včetně mezer), informace (9 000 znaků včetně mezer), odborné eseje (27 000 znaků včetně mezer), popřípadě další rubriky z aktuálního vědeckého života z oblasti sociální pedagogiky. Uveřejňuje pouze originální rukopisy, které nebyly publikovány a které autor nepostoupil k publikování jinde.

Redakce přijímá rukopisy v českém, slovenském, anglickém jazyce a jiném jazyce (s anglickým překladem).

Rukopisy se odesílají jako příloha na e-mailovou adresu: editorsoced@fhs.utb.cz nebo na základě přihlášení přes webové rozhraní časopisu (odkaz na přihlášení naleznete v dolním levém rohu obrazovky). Pro práci s textem autor použije šablonu obsahující vzor publikované studie a informaci o tom, že autor/autorka prohlašují, že toto je originální studie a text v této podobě nebyl nikde publikován ani předložen k publikování. Společně s textem rukopisu autor zasílá tzv. title page. Tento dokument obsahuje afiliaci autorů (ve full-textu se autoři a afiliace neuvádí), ORCID ID a kontaktní údaje na potenciální recenzenty. Upozorňujeme, že vydavatel má výlučné právo rozhodnout, zda navrhované recenzenty využije či nevyužije.

Recenzní řízení rukopisů studií je oboustranně anonymní trvající jeden až dva měsíce dle obdržených posudků. Cílem anonymního recenzování je redukovat případnou předpojatost posuzovatelů. Posuzovatelé rukopisu jsou členové redakční rady a externí spolupracovníci časopisu. U recenzí knih a informací posoudí rukopis redaktor sekce.

Pro kontrolu textu je využíván antiplagiátorský program Crossref Similarity Check. Redakce časopisu má výhradní právo podat rozhodnutí o finálním publikování rukopisu, popřípadě pozastavit/vyloučit rukopisy v jakékoliv fázi recenzního řízení z obecně uznatelných důvodů.

V žádné fázi posuzování rukopisů však autorům nevzniká právní nárok na uveřejnění jejich textů.

Sociální pedagogika | Social Education je časopis typu peer-reviewed s otevřeným přístupem (angl. open access journal), jehož obsah je volně dostupný v elektronické podobě v rámci internetu. Pojem “otevřený přístup” znamená volnou dostupnost studií na veřejném internetu umožňující libovolnému uživateli číst, stahovat, kopírovat, tisknout, prohledávat nebo vytvářet odkazy na plné texty těchto příspěvků. Více k pokynům pro autory lze nalézt na webových stránkách časopisu: http://soced.cz/cs/pro-autory.

Copyright

Vydavatel zajišťuje a nese náklady na vydávání časopisu. Autoři tak nemusí vynakládat finanční prostředky na zveřejnění svých příspěvků a čtenáři tak nehradí poplatky spojené s jejich dostupností. Před samotným uveřejněním studie v elektronické formě časopisu se mezi autorem a vydavatelem uzavírá licenční ujednání mezi autorem a vydavatelem o poskytnutí výhradní licence vyžadující písemnou formu. Vydání příspěvku, který byl uveřejněn v časopise, v jiném médiu, podléhá souhlasu vydavatele.

Časopis používá CC BY licenci a odkazuje se na následující: COPE – Commission for publication Ethics and refer to the Council of Science Editors White Paper on Promoting Integrity in Scientific Journal Publications; APA citační normu; Open Access a poskytuje DOI a ScossMark (Cross-Ref).

Call for Papers

English Number 9(1), April 2021

Topic: All areas related to Social Education

Editor-in-chief: Karla Hrbáčková & Anna Petr Šafránková Authors are cordially invited to submit papers for the upcoming edition volume 9 / issue 1 / April 2021

Publication of an article/manuscript in Social Education requires strict conformance to the paper template reachable on www.soced.cz. Once the paper is selected, it will be peer-reviewed and published online.

Formal Conditions of Acceptance:

- Papers will only be published and indexed in English.

- All papers are peer-reviewed, and the Editors reserve the right to refuse any manuscript, whether on invitation or otherwise, and to make suggestions and/or modifications before publication.

Important Days:

Abstracts & full texts submission at editorsoced@utb.cz November 15, 2020

Publication online

April 15, 2021

Processing Charges:

There is no charge for the submitted paper for review and publication.

The journal is placed on the List of non-impact peer-reviewed journals published in the Czech Republic and indexed in ERIH PLUS database, ERA (Taylor & Francis), EBSCO, CEJSH, ProQuest, SSRN, DOAJ, ROAD, CEEOL, OAJI, SHERPA/RoMEO, Ulrich’s Periodicals Directory, Google Scholar, The Keepers Registry, ResearchGate, Academia.edu, Academic Resource Index, and SIS database. The medium-term goal is indexing in Scopus database and Thomson Reuters Emerging Sources Citation Index (ESCI).

The journal provides DOI, Similarity Check and CrossMarks (CrossRef) for the reviewed papers.

Sociální pedagogika | Social Education

E: editorsoced@utb.cz

W: www.soced.cz

mob.: +420 734 792 969

tel.: +420 576 038 007

Výzva pro autory

Monotematické číslo 9(2), listopad 2021

Téma: Reflexe aktuálních sociálně edukačních aspektů v domácí nebo v zahraniční vzdělávací politice

Editor-in-chief: Dušan Klapko & Renáta Tichá

Autoři jsou srdečně zváni k přeložení příspěvků do listopadového čísla ročník 9 / číslo 2 / listopad 2021

Vážené autorky a vážení autoři,

pro podzimní číslo časopisu Sociální pedagogika bychom Vás rádi oslovili s nabídkou publikování v čísle, jehož téma zní: Reflexe aktuálních sociálně edukačních aspektů v domácí nebo v zahraniční vzdělávací politice. Sociálně edukační aspekty chápeme z hlediska axiologického, což znamená, že si přejeme ukotvit výzvu do problematiky sociální spravedlnosti, rovného přístupu ke vzdělávání nebo prosociálně orientovaného předávání socializačních vzorců ve výchově. Do tématu výzvy spadá i možnost vytvořit kritickou analýzu k současnému pojetí vzdělávací politiky. Jednotlivé texty lze koncipovat jako teoretické i jako výzkumné studie. Pro jasnější představu si dovolujeme předložit následující nabídku témat, souvisejících s výzvou:

- realizace sociální inkluze na úrovni vzdělávací politiky, případně na úrovni konkrétní školy,

- spolupráce školy s mimoškolskými institucemi,

- (kritická) polemika o inkluzivním a selektivním vzdělávacím systému,

- socializační funkce současné školy, příklady z edukační praxe,

- zhodnocení implementace různých opatření k dosažení rovného přístupu ke vzdělávání,

- reakce školy na aktuální globální problémy lidstva,

- vize vzdělávací soustavy v současném světě.

Důležité termíny:

Příjem abstraktů příspěvků na editorsoced@utb.cz

15. květen 2021

Přijetí celého znění příspěvků (full-texty)

30. červen 2021

Publikování online

15. listopad 2021

Sociální pedagogika | Social Education

E: editorsoced@utb.cz

W: www.soced.cz

mob.: +420 734 792 969

tel.: +420 576 038 007

Výzva pro autory

Monotematické číslo 10(1), duben 2022

Téma: Cílové skupiny sociální pedagogiky

Editor-in-chief: Lenka Gulová, František Trapl & Lenka Ďulíková Autoři jsou srdečně zváni k přeložení příspěvků do dubnového čísla ročník 10 / číslo 1 / duben 2022

Sociální pedagogika má potenciál oslovit ve svém působení široké spektrum různých cílových skupin. Mezi tyto skupiny patří nejen děti, dospívající a dospělí, ale zvláštní pozornost se obrací i k seniorským skupinám, a to zejména v souvislosti s jejich aktivizací. Významným tématem jsou v sociální pedagogice rovněž skupiny se sociálním znevýhodněním, ať jsou to Romové nebo příslušníci dalších národnostních a etnických menšin, ale také například matky samoživitelky, rodiny zasažené různými patologiemi, lidé nacházející se ve složitých sociálních situacích atp. U cílových skupin sociální pedagogiky se pohybujeme spíše v oblasti prevence, motivace a aktivizace než v oblasti intervence. Nelze tedy zaměňovat sociální pedagogiku s působením sociální práce. Tímto se však neruší možné prolínání a spolupráce těchto disciplín, ale jedná se o snahu ocenit a vyzdvihnout různé roviny sociálně pedagogické práce. V tématu cílových skupin sociální pedagogiky musíme současně mít na zřeteli i metody sociální pedagogiky. Co lze považovat za metody sociální pedagogiky a jaký mají potenciál v současnosti i budoucnosti, o jaké teorie se opírají a jakou roli zde má sociálně pedagogický výzkum? To jsou otázky, které si také mohou klást autoři v rámci této výzvy.

Důležité termíny:

Příjem abstraktů příspěvků na editorsoced@utb.cz

15. září 2021

Přijetí celého znění příspěvků (full-texty)

15. listopad 2021

Publikování online

15. duben 2022

Časopis je umístěný na Seznamu recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v ČR

a dále je zařazený v následujících databázích: ERIH PLUS, ERA (Taylor & Francis), EBSCO, CEJSH, ProQuest, SSRN, DOAJ, ROAD, CEEOL, OAJI, SHERPA/RoMEO, Ulrich’s Periodicals Directory, Google Scholar, The Keepers Registry, ResearchGate, Academia.edu, Academic Resource Index a SIS databázi.

Sociální pedagogika | Social Education

E: editorsoced@utb.cz

W: www.soced.cz

mob.: +420 734 792 969

tel.: +420 576 038 007

Výzva pro autory

Monotematické číslo 10(2), listopad 2022

Téma: K historickým kořenům sociální pedagogiky Editor-in-chief: Miroslav Procházka

Autoři jsou srdečně zváni k přeložení příspěvků do listopadového čísla ročník 10 / číslo 2 / listopad 2022

Jednou z charakteristik rozvíjející se vědy je také její schopnost reflektovat svůj historický vývoj a mapovat a analyzovat myšlenkové zdroje, ze kterých vychází a v nichž nachází ideovou oporu v diskusích k soudobým problémům. Sociální pedagogika má v tomto směru bohatou historickou tradici, specifickou svým širokým mezioborovým rozpětím i teoreticko-praktickým zaměřením. Nalezneme zde osobnosti reprezentující filozofické, filozoficko-antropologické, sociologické a pedagogické myšlení, které položily fundament sociální pedagogiky jako teoretické vědy. Jejich názory na sociální roli výchovy jako stabilizačního prvku společnosti mohou přinášet odpovědi na hledání podstaty celé řady aktuálních problémů.

Inspirativní je ale také osobní příklad jedinců či hnutí angažujících se v praktické sociálně výchovné

činnosti.

Příklady

pozitivní

sociálně

pedagogické

práce

především

s marginalizovanými jedinci či skupinami mohou být důležitým signálem o potenciálu oboru pro aktivní řešení současných sociálních a výchovných problémů.

Připravované monotematické číslo časopisu očekává příspěvky orientované na mapování historických kořenů sociální pedagogiky, přičemž historii oboru lze vztáhnout jak k ideovým kořenům sociální pedagogiky v období před konstituováním samotného oboru, tak k jeho myšlenkovým fundamentům 19. a 20. století. Autorské rukopisy mohou být tedy zaměřeny na následující:

- myšlenkové proudy směřující k integraci sociálně pedagogického myšlení do samostatného vědního oboru;

- osobnosti sociální pedagogiky a zhodnocení jejich života a díla pro rozvoj oboru;

- příklady sociálně pedagogické práce 19. a 20. století;

- formulování názorů na pojetí předmětu sociální pedagogiky v historickém kontextu.

Očekávané texty synteticky či analyticky, s oporou o historické prameny či o originální myšlenková díla vybraných osobností sociální pedagogiky přispějí k poznání historie oboru.

Sociální pedagogika | Social Education

E: editorsoced@utb.cz

W: www.soced.cz

mob.: +420 734 792 969

tel.: +420 576 038 007

Důležité termíny:

Příjem abstraktů příspěvků na editorsoced@utb.cz

15. květen 2022

Přijetí celého znění příspěvků (full-texty)

30. červen 2022

Publikování online

15. listopad 2022

Časopis je umístěný na Seznamu recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v ČR a dále je zařazený v následujících databázích: ERIH PLUS, ERA (Taylor & Francis), EBSCO, CEJSH, ProQuest, SSRN, DOAJ, ROAD, CEEOL, OAJI, SHERPA/RoMEO, Ulrich’s Periodicals Directory, Google Scholar, The Keepers Registry, ResearchGate, Academia.edu, Academic Resource Index a SIS databázi. Střednědobým cílem je indexování v databázi Scopus a obdržení Thomson Reuters Emerging Sources Citation Index (ESCI). Časopis poskytuje DOI, Similarity Check a CrossMark (CrossRef) k recenzovaným textům.

Sociální pedagogika | Social Education

E: editorsoced@utb.cz

W: www.soced.cz

mob.: +420 734 792 969

tel.: +420 576 038 007