6

Pár slov z redakce / Editorial

Editorial

Pár slov z redakce

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

rádi Vám touto cestou představujeme právě připravovaná čísla na publikační období roku

2017 až 2018. V rámci webové prezentace časopisu lze nalézt všechny uvedené výzvy v celém znění.

Nyní si v krátkosti tyto výzvy představme.

Listopadové číslo tohoto roku nese téma Sociokulturní diverzita

ve vzdělávání. Sociální a kulturní rozmanitost charakteristická

pro současnou společnost se nutně odráží také ve vzdělávání.

Od mikroúrovně, reprezentované vztahem učitele a žáka, žáků

mezi sebou v kontextu sociálního klimatu školy, ale také vztahem

školy a rodinného prostředí, až po makroúroveň reflektovanou

ve vzdělávací politice státu, jsme součástí sociálně a kulturně

diverzifikovaného prostředí, jež se stává přirozenou součástí

každodenního žití. Tímto monotematickým číslem chceme

přispět k pochopení vztahů, procesů a jevů ve vzdělávání,

které fakt sociokulturní rozmanitosti ovlivňuje a přetváří.

Vítáme empirické, teoretické, ale i přehledové studie, které se na

sociokulturní diverzitu ve vzdělávání zaměří a přispějí

k odpovědím na aktuální otázky s touto problematikou spojené.

Celé znění výzvy pro ročník 5, číslo 2, listopad 2017 naleznete

zde.

Autoři jsou dále srdečně zváni k publikování příspěvků pro

nadcházející

dubnové

vydání

roku

2018.

Tématem

monotematického čísla se staly Každodenní sociální praktiky

jako součást stvrzování sociálního řádu v oblasti výchovy

a vzdělávání. Každý jedinec si utváří své vzorce jednání,

které realizuje pomocí tzv. sociálních praktik. Sociální praktiky

jsou produktem socializace každého jedince. Problematika

analýzy každodenních sociálních praktik jako součásti sociálně

distribuovaného vědění představuje jeden z důležitých atributů

fungování sociálního řádu ve společnosti. Každodenní sociální

praktiky se liší napříč různými sociálními skupinami.

Fenomén analýzy každodenních sociálních praktik je zajímavé

analyzovat v rovině formálního, neformálního i informálního

vzdělávání pro různé věkové skupiny. V naší výzvě se chceme

zaměřit zejména na specifické sociální skupiny, které určitým

způsobem zvýznamňují vlastní (žitou) sociální realitu.

Toto zvýznamňování sociální reality chceme vysvětlit z pohledu

každodenního vědění členů (specifických) sociálních skupin,

jejich

vlastních

sociálních

vzorců

nebo

interpretací.

Vítáme empirické, teoretické i přehledové studie, které se

uvedenou problematikou budou zabývat. Zároveň přijímáme

tematicky nezaměřené texty k publikování, jež budou

následovat po studiích monotematicky zaměřených. Celé znění

výzvy pro ročník 6, číslo 1, duben 2018 naleznete zde.

7

Pár slov z redakce / Editorial

Aktuální výzvy pro autory uzavírá historicky druhé anglické

číslo, jež zůstává tematicky otevřené. Tímto usilujeme

o co možná nejširší dosah citovanosti publikovaných textů,

které mohou díky anglické formě snadněji dosáhnout

mezinárodního přesahu. Vítány jsou empirické, teoretické

i přehledové studie, které se zabývají oblastí sociální

pedagogiky. Celé znění výzvy pro ročník 6, číslo 2,

listopad 2018 naleznete zde.

Zajímavou novinkou je také vytvoření animovaného spotu pro

propagaci časopisu o délce 2:12 min. Charakter animace

představuje černá tužka kreslící na bílý papír s cílem

informovat o cílech časopisu, výhodách publikování v něm,

cílových skupinách časopisu a možnostech, jak v časopise

publikovat. Čtený komentář je v anglickém jazyce a animovaný

spot je umístěn v rámci YouTube kanálu časopisu. Jeho široké

využití je realizováno prostřednictvím vysílání v rámci

univerzitní televize UTB, prezentací na významných domácích

i zahraničních konferencích, oslovení autorů a veřejné

dostupnosti v rámci webové prezentace časopisu. Animovaný

spot lze zhlédnout zde.

Změnou prošla také oficiální šablona časopisu v sekci studie. Rozšířili jsme ji o tzv. Cover page

(náhled je k dispozici zde), jenž obsahuje kontaktní informace periodika, název studie a její autory, formální náležitosti citace studie dle citační normy APA, odkaz na jednotlivé formáty studie, CrossMark,

možnosti pohodlného sdílení studie a indexování. Společně s textem rukopisu autor zasílá

tzv. Title page (náhled je k dispozici zde) obsahující kontakt na autory, ORCID ID autorů a návrhy 3-5

recenzentů předložené studie.

Pro dosažení širšího rozsahu časopisu byly rovněž vytvořeny propagační letáčky v anglickém a českém

jazyce a informační roll-up časopisu v jednotném grafickém návrhu (náhledy jsou dostupné zde).   Značnými změnami prochází také webová prezentace časopisu, která se stává bezpečnou součástí

internetových stránek a příjemným uživatelským rozhraním. Využíváme také všechny příležitosti

moderních technologií pro pohodlné studium obsahu. Dostupné zůstávají nejen texty v PDF formátu

(obsahující metadata), ale i v podobě MOBI, HTML a EPUB. Významnou novinkou je také služba

CrossMark v systému CrossRef, která umožňuje uživatelům rozpoznat, zda jde o aktuální verzi daného

dokumentu („publisher-maintained copy“). V neposlední řadě se soustředíme na rozšíření indexování

v mezinárodně uznávaných databázích. Nově je časopis indexován v databázích a digitálním depozitáři

ROAD, The Keepers Registry, ResearchGate, Academia.edu a Academic Resource Index. V neposlední

řadě s potěšením vítáme Lenku Haburajovou Ilavskou z Fakulty humanitních studií UTB ve Zlíně

a Lenku Gulovou z Pedagogické fakulty MU v Brně v redakční radě časopisu.

Nyní přichází na řadu představení aktuálního čísla. Příjemné čtení Vám srdečně přeje redakce.

Redakce časopisu