6
Pár slov z redakce / Editorial
Editorial
Pár slov z redakce
Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
rádi Vám touto cestou představujeme právě připravovaná čísla na publikační období roku
2017 až 2018. V rámci webové prezentace časopisu lze nalézt všechny uvedené výzvy v celém znění.
Nyní si v krátkosti tyto výzvy představme.
Listopadové číslo tohoto roku nese téma Sociokulturní diverzita
ve vzdělávání. Sociální a kulturní rozmanitost charakteristická
pro současnou společnost se nutně odráží také ve vzdělávání.
Od mikroúrovně, reprezentované vztahem učitele a žáka, žáků
mezi sebou v kontextu sociálního klimatu školy, ale také vztahem
školy a rodinného prostředí, až po makroúroveň reflektovanou
ve vzdělávací politice státu, jsme součástí sociálně a kulturně
diverzifikovaného prostředí, jež se stává přirozenou součástí
každodenního žití. Tímto monotematickým číslem chceme
přispět k pochopení vztahů, procesů a jevů ve vzdělávání,
které fakt sociokulturní rozmanitosti ovlivňuje a přetváří.
Vítáme empirické, teoretické, ale i přehledové studie, které se na
sociokulturní diverzitu ve vzdělávání zaměří a přispějí
k odpovědím na aktuální otázky s touto problematikou spojené.
Celé znění výzvy pro ročník 5, číslo 2, listopad 2017 naleznete
Autoři jsou dále srdečně zváni k publikování příspěvků pro
nadcházející
dubnové
vydání
roku
2018.
Tématem
monotematického čísla se staly Každodenní sociální praktiky
jako součást stvrzování sociálního řádu v oblasti výchovy
a vzdělávání. Každý jedinec si utváří své vzorce jednání,
které realizuje pomocí tzv. sociálních praktik. Sociální praktiky
jsou produktem socializace každého jedince. Problematika
analýzy každodenních sociálních praktik jako součásti sociálně
distribuovaného vědění představuje jeden z důležitých atributů
fungování sociálního řádu ve společnosti. Každodenní sociální
praktiky se liší napříč různými sociálními skupinami.
Fenomén analýzy každodenních sociálních praktik je zajímavé
analyzovat v rovině formálního, neformálního i informálního
vzdělávání pro různé věkové skupiny. V naší výzvě se chceme
zaměřit zejména na specifické sociální skupiny, které určitým
způsobem zvýznamňují vlastní (žitou) sociální realitu.
Toto zvýznamňování sociální reality chceme vysvětlit z pohledu
každodenního vědění členů (specifických) sociálních skupin,
jejich
vlastních
sociálních
vzorců
nebo
interpretací.
Vítáme empirické, teoretické i přehledové studie, které se
uvedenou problematikou budou zabývat. Zároveň přijímáme
tematicky nezaměřené texty k publikování, jež budou
následovat po studiích monotematicky zaměřených. Celé znění
výzvy pro ročník 6, číslo 1, duben 2018 naleznete zde.
7
Pár slov z redakce / Editorial
Aktuální výzvy pro autory uzavírá historicky druhé anglické
číslo, jež zůstává tematicky otevřené. Tímto usilujeme
o co možná nejširší dosah citovanosti publikovaných textů,
které mohou díky anglické formě snadněji dosáhnout
mezinárodního přesahu. Vítány jsou empirické, teoretické
i přehledové studie, které se zabývají oblastí sociální
pedagogiky. Celé znění výzvy pro ročník 6, číslo 2,
listopad 2018 naleznete zde.
Zajímavou novinkou je také vytvoření animovaného spotu pro
propagaci časopisu o délce 2:12 min. Charakter animace
představuje černá tužka kreslící na bílý papír s cílem
informovat o cílech časopisu, výhodách publikování v něm,
cílových skupinách časopisu a možnostech, jak v časopise
publikovat. Čtený komentář je v anglickém jazyce a animovaný
spot je umístěn v rámci YouTube kanálu časopisu. Jeho široké
využití je realizováno prostřednictvím vysílání v rámci
univerzitní televize UTB, prezentací na významných domácích
i zahraničních konferencích, oslovení autorů a veřejné
dostupnosti v rámci webové prezentace časopisu. Animovaný
spot lze zhlédnout zde.
Změnou prošla také oficiální šablona časopisu v sekci studie. Rozšířili jsme ji o tzv. Cover page
(náhled je k dispozici zde), jenž obsahuje kontaktní informace periodika, název studie a její autory, formální náležitosti citace studie dle citační normy APA, odkaz na jednotlivé formáty studie, CrossMark,
možnosti pohodlného sdílení studie a indexování. Společně s textem rukopisu autor zasílá
tzv. Title page (náhled je k dispozici zde) obsahující kontakt na autory, ORCID ID autorů a návrhy 3-5
recenzentů předložené studie.
Pro dosažení širšího rozsahu časopisu byly rovněž vytvořeny propagační letáčky v anglickém a českém
jazyce a informační roll-up časopisu v jednotném grafickém návrhu (náhledy jsou dostupné zde). Značnými změnami prochází také webová prezentace časopisu, která se stává bezpečnou součástí
internetových stránek a příjemným uživatelským rozhraním. Využíváme také všechny příležitosti
moderních technologií pro pohodlné studium obsahu. Dostupné zůstávají nejen texty v PDF formátu
(obsahující metadata), ale i v podobě MOBI, HTML a EPUB. Významnou novinkou je také služba
CrossMark v systému CrossRef, která umožňuje uživatelům rozpoznat, zda jde o aktuální verzi daného
dokumentu („publisher-maintained copy“). V neposlední řadě se soustředíme na rozšíření indexování
v mezinárodně uznávaných databázích. Nově je časopis indexován v databázích a digitálním depozitáři
ROAD, The Keepers Registry, ResearchGate, Academia.edu a Academic Resource Index. V neposlední
řadě s potěšením vítáme Lenku Haburajovou Ilavskou z Fakulty humanitních studií UTB ve Zlíně
a Lenku Gulovou z Pedagogické fakulty MU v Brně v redakční radě časopisu.
Nyní přichází na řadu představení aktuálního čísla. Příjemné čtení Vám srdečně přeje redakce.
Redakce časopisu