Sociální pedagogika | Social Education
125
ročník 4, číslo 1, str. 125, Duben 2016
ISSN 1805-8825
Recenze
Hladík, J. (2014).
Multikulturní kompetence studentů pomáhajících profesí
.
Zlín: UTB.
Autor si stanovil na první pohled jednoduchý úkol, opak je však
pravdou - předložit čtenáři nové poznatky související s multikulturní
kompetencí studentů pomáhajících profesí. Práce je jako by
načasována do současného politického, ekonomického i kulturního
dění dnes, kdy pojem multikulturalita, multikulturní výchova a vše,
co s ní souvisí, rozděluje společnost na dvě části. Jedni ji přijímají,
jiní odmítají a zbytek názorů osciluje mezi těmito dvěma póly. A právě
kdy jindy, nežli v současné době, je zapotřebí uvést na scénu
pojednání, které by osvětlilo nutnost, ba přímo nezbytnost připravit
nejen studenty sociální pedagogiky, případně sociální práce
(kteří budou stát v první linii), ale i další odbornou, případně laickou
veřejnost na problémy multikulturní výchovy současnosti.
Z uvedeného pohledu lze přijmout příspěvek jako aktuální a nesmírně
životný. Dr. Hladík totiž opírá svou práci nikoliv o sumarizaci již
vyřčeného vědění, ale o vědu a výzkum postavené sice na bázi odborných poznatků, avšak bez
zbytečného obvyklého teoretického balastu. Není totiž na scéně multikulturní výchovy žádným
nováčkem a v každé ze čtyř kapitol svého pojednání dokazuje, že se na poli multikulturní výchovy
velmi dobře pohybuje. Osvěžením jeho práce jsou skutečně druhé dvě kapitoly, které jsou
manifestací Hladíkovy vědecké odbornosti a erudovanosti, s jakou přistupuje k rozvoji multikulturních
kompetencí studentů pomáhajících profesí. Výslednicí jeho snah je poselství studentům pomáhajících
profesí proklamované v kapitole páté, jež na jedné straně upozorňuje na úskalí multikulturní výchovy,
na straně druhé, za pomoci doporučených kompetencí, ukazuje, jak jí zdárně proplout; jinými slovy,
jak ji úspěšně zvládat.
Závěrem nezbývá než konstatovat, že toto ač na první pohled sice útlé, ale myšlenkově hutně nabité
dílo dr. Jakuba Hladíka lze považovat za zdařilou monografii, která se nezalekla v dnešní hektické
současnosti zachvácené směsicí různorodých pohledů a názorů na multikulturní výchovu se jim
postavit s odkrytým hledím, a dává jasnou odpověď na otázku, kudy se ubírat správným směrem.
Publikace je cenným zdrojem žádoucích poznatků nejen pro studenty oboru sociální pedagogika
či sociální práce, ale i pro celé spektrum odborníků těchto i dalších oborů.
Miloslav Jůzl
Institut mezioborových studií, s.r.o., Brno