Sociální pedagogika | Social Education
106
ročník 4, číslo 1, str. 106-109, Duben 2016
ISSN 1805-8825
Kulatý stůl
Záznam ze zasedání kulatého stolu na téma
Nedořešený hlavolam: Sociální pedagogika a/versus
Sociální práce
Dne 16.
2.
2016 se v prostorách Ústřední
Termín konání:
16. 2. 2016
knihovny Pedagogické fakulty Masarykovy
Místo konání:
Ústřední knihovna PF MU v Brně
univerzity v Brně uskutečnilo
historicky první
Moderátoři:
Radim Šíp a Martin Stanoev
zasedání kulatého stolu časopisu Sociální
Pozvaní účastníci:
Pavel Navrátil, Lenka
pedagogika
. Cílem diskuse kulatého stolu bylo
Gulová, Ladislav Ptáček, Dagmar Gasnárková
přiblížení vztahu sociální pedagogiky a sociální
práce z pohledu předních českých akademiků
Otázky diskuse:
a praktiků obou disciplín. Zasedání moderovali
Jaká je historie a současnost vztahu sociální
Radim šíp a Martin Stanoev a v debatě
práce a sociální pedagogiky po roce 1989?
odborníků kulatého stolu vystoupili Pavel
Jak se současná situace
(globalizace,
Navrátil, Lenka Gulová, Ladislav Ptáček
integrace Evropy, uprchlická krize/hysterie)
a Dagmar Gasnárková.
promítá či by měla promítnout do výuky
oborů i do praxe samotné?
Záznam
zasedání
byl
publikován
prostřednictvím video kanálu časopisu na
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Působí na PdF
YouTube
, kde lze sledovat vývoj diskuse od
Katedry sociální pedagogiky MU v Brně.
vstupního představení účastníků, přes konkrétní
Stál u vzniku časopisu Sociální pedagogika, kde
příspěvky v diskusi dle vymezených časových
působí jako redaktor studií.
stop ve dvou hlavních proudech.
Mgr. Martin Stanoev, Ph.D.
Zaměřuje se na
oblast sociálního vyloučení, sociální marginality
První z nich přináší okruh otázek vztahující se
a sociální pedagogiku. Před svým působením
k
historii a současnému vztahu sociální práce
v Centru empirických výzkumů na Fakultě
a sociální pedagogiky po roce 1989
. Diskuse
veřejných politik SU v Opavě pracoval deset let
byla zahájená otázkou etablování sociální práce
jako sociální kurátor v Brně, kdy se zabýval
a sociální pedagogiky v ČR. Dále se diskuse
sociální prací s lidmi bez domova a po
zabývala otázkou, co mají sociální práce
propuštění z výkonu trestu.
a sociální pedagogika společného a v čem se liší.
107
Redakce /
Záznam ze zasedání kulatého stolu na téma Nedořešený hlavolam…
Prostor byl věnován také vyjádření zkušeností
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.
Působí na FSS
(názorů) a přínosů vzniku Asociací vzdělavatelů
Katedry sociální politiky a sociální práce MU
v sociální práci, vzdělavatelů v sociální
v Brně. V minulosti působil jako ředitel
pedagogice a Profesní komory sociálních
Občanské poradny v Brně, byl vedoucím
pracovníků. Diskuse rozvíjela současně aktuální
katedry Křesťanské sociální práce UP Olomouc
téma vyjednávání o změně legislativy, otevření
a Centra praktických studií. Vědeckovýzkumná
připravovaného zákona spontánnímu konsensu
činnost zahrnuje mimo jiné výzkum sociální
sociálních pracovníků a pohledu na Zákon
exkluze a inkluze v české společnosti a oblast
o sociálních pracovnících v otázkách působení
etnika, minority a marginalizovaných skupin
Profesní komory při udělování akreditací. Dotkla
v ČR.
se také otázky, zda nový návrh zákona a role
Profesní komory v sociálních pracovníků v tomto
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Působí jako vedoucí
zákoně nejsou vedeny snahou o vyloučení
Katedry sociální pedagogiky PdF MU v Brně.
absolventů některých oborů z možnosti být
V rámci své profese se specializuje na oblast
zaměstnán na pozici sociálního pracovníka.
multikulturní
výchovy,
sociální
práce,
V diskusi bylo zdůrazněno, že se nejedná
andragogiky, axiologie a pedagogické praxe.
primárně o vyloučení některých skupin,
Je
garantkou CŽV vzdělávání, obor
ale o zkvalitnění přípravy sociálních pracovníků
vychovatelství.
a vytváření profesní platformy, která bude
schopna efektivně vyjednávat s institucemi státu
tak, aby byla zabezpečena náležitá péče
Mgr. Ladislav Ptáček, DiS.
Působí jako vedoucí
o klienty.
(K tomu srov. především pasáž:
Oddělení sociální prevence a pomoci Odboru
30:45-50:35).
sociální péče Magistrátu města Brna, pracovník
linky důvěry a předseda správní rady o. s.
Druhý okruh otázek otevřel rozhovor
Modrá linka, mediátor a předseda rady o. s.
o
promítání současné situace
(globalizace,
Mediační centrum.
integrace Evropy a uprchlické krize/hysterie)
do výuky oborů i do praxe samotné.
Diskutována byla proměna sociální reality
Mgr. Dagmar Gasnárková.
Profesně působí
pozdně moderních společností procesem
na Oddělení sociálně-právní ochrany dětí
globalizace, případně integrace Evropy a s ní
města Břeclav. Je zástupcem vedení odboru,
kde uskutečňuje přímou klientskou práci
související vyvstání nových nároků a výzev,
jež jsou na sociální pracovníky a sociální
a odborné sociální poradenství.
pedagogy kladeny. Akademici i praktici obou
disciplín dále přispěli k diskusi o způsobu, jakým
lze ve veřejném prostoru prosazovat hodnoty
Redakce děkuje uvedeným za jejich účast
tak, aby byly naplněny, a jakým způsobem lze
na zasedání kulatého stolu.
dle vlastní zkušenosti směřovat proti proudu.
Závěr diskuse byl věnován životnímu krédu ve vztahu k pozici
(práci) sociálního
pedagogika/sociálního pracovníka. Poděkování všem zúčastněným, včetně doc. Chytila, doc. Gojové
a doc. Vávrové za spolupráci na přípravách zasedání na závěr přednesl Radim Šíp.
Celý záznam kulatého stolu lze sledovat na
YouTube
v rozsahu 01:50:26.
Pro rychlou orientaci
v záznamu lze využít níže uvedených časových stop, které jsou umístěny rovněž pod záznamem
online.
Záznam časových stop zasedání kulatého
1. oblast: 04:23-50:35
stolu
Historie a současnost vztahu sociální práce a
Vstupní intro: 00:00-00:22
sociální pedagogiky po roce 1989?
Úvod a představení účastníků: 00:23-04:22
otázka:
(R. Šíp:
04:23) Jak se etablovala
sociální práce a sociální pedagogika V ČR?
108
Redakce /
Záznam ze zasedání kulatého stolu na téma Nedořešený hlavolam…
P. Navrátil: 05:00
2. oblast: 50:36-01:49:33
L. Gulová: 06:38
Jak se současná situace
(globalizace,
integrace Evropy, uprchlická krize/hysterie)
L. Ptáček: 12:06
promítá či jak by se měla promítnout
otázka: (R. Šíp: 13:17) Co má sociální práce a
do výuky oborů i do praxe samotné?
sociální pedagogika společného a v čem se liší?
otázka: (R. Šíp: 50:36) Jak proměnil sociální
P. Navrátil: 14:00
realitu pozdně moderních společností proces
globalizace, případně integrace Evropy?
L. Gulová: 15:58
A kde se obyčejný člověk může s těmito
otázka:
(M. Stanoev:
18:07) Jaká je Vaše
proměnami setkat?
zkušenost (názor) a jaké vidíte přínosy vzniku
P. Navrátil: 51:52
Asociací vzdělavatelů v sociální práci,
vzdělavatelů v sociální pedagogice a Profesní
M. Stanoev: 56:23
komory sociálních pracovníků nejen pro obory,
L. Gulová: 56:39
ale i samotné klienty?
P. Navrátil: 59:10
L. Ptáček: 19:17
otázka: (R. Šíp: 59:54) Pociťují lidé z praxe tyto
P. Navrátil: 20:57
záležitosti nějak intenzivněji za posledních 5 až
otázka: (M. Stanoev: 23:53) V jaké fázi je dnes
10 let než dříve?
vyjednávání o změně legislativy? Do jaké míry
L. Ptáček: 01:00:05
by měl být připravovaný zákon otevřen
spontánnímu konsensu sociálních pracovníků,
otázka:
(M. Stanoev:
01:02:13) Mohl byste
který se zatím zcela nezformoval?
upřesnit cílové skupiny, kde dochází podle Vás
k posunu?
L. Ptáček: 24:48
L. Ptáček: 01:02:19
D. Gasnárková: 25:46
D. Gasnárková: 01:03:32
M. Stanoev: 30:27
R. Šíp: 01:08:01
otázka: (R. Šíp: 30:45) Jaký je Váš pohled na
návrh Zákona o sociálních pracovnících
L. Gulová: 01:08:48
v otázkách působení Profesní komory při
otázka:
(R. Šíp:
01:09:36) Souvisí nárůst
udělování akreditací?
agresivity se současnou situací či je podmíněn
P. Navrátil: 32:13
změnami?
L. Gulová: 34:52
L. Gulová: 01:09:42
L. Ptáček: 37:50
otázka: (M. Stanoev: 01:10:35) Jaké vyvstávají
nové nároky (výzvy) pro sociální pracovníky
M. Stanoev: 39:56
a sociální pedagogy?
P. Navrátil: 40:21
P. Navrátil: 01:11:07
L. Gulová: 43:53
R. Šíp: 01:14:58
R. Šíp: 45:55
L. Ptáček: 01:16:20
D. Gasnárková: 46:13
L. Gulová: 01:18:16
L. Gulová: 48:27
P. Navrátil: 01:21:06
P. Navrátil: 48:56
L. Ptáček: 01:23:16
L. Ptáček: 50:07
otázka:
(M. Stanoev:
01:24:40) Jakým
způsobem lze hodnoty prosazovat ve veřejném
prostoru tak, aby byly naplněny?
109
Redakce /
Záznam ze zasedání kulatého stolu na téma Nedořešený hlavolam…
L. Ptáček: 01:25:00
R. Šíp: 01:41:15
P. Navrátil: 01:25:43
P. Navrátil: 01:41:25
R. Šíp: 01:28:09
Otázka: (R. Šíp: 01:43:50) Jaké je Vaše životní
krédo ve vztahu k profesi sociálního
L. Gulová: 01:29:06
pedagogika / sociálního pracovníka?
otázka: (R. Šíp: 01:33:19) Jakými způsoby jdete
P. Navrátil: 01:44:26
proti proudu?
L. Gulová: 01:45:27
L. Ptáček: 01:33:43
D. Gasnárková: 01:46:44
P. Navrátil: 01:35:40
L. Ptáček: 01:47:10
D. Gasnárková: 01:36:50
M. Stanoev: 01:48:02
R. Šíp: 01:40:00
R. Šíp: 01:48:56
D. Gasnárková: 01:40:09
L. Gulová: 01:40:47
Poděkování a rozloučení: 01:49:34-01:50:08
P. Navrátil: 01:41:01
Závěr: 01:50:09-01:50:26
Záznam kulatého stolu lze sledovat zde: